Du kan tiltrække
med andet end løn

Når arbejdsløsheden er i bund og ønskekandidaterne er i arbejde, så begynder omkostningerne at løbe på, når den nye specialist skal tiltrækkes. Men jobbet og virksomheden har i reglen oversete forhold, der kan tiltrække den rette freelancer.

En konsekvens af den lave ledighed er en stigende tendens til, at man bruger lønnen til at flytte en ny medarbejder over til sin virksomhed. Det gælder også for freelancere. Ofte bliver man nødt til at betale en pæn timeløn for den rigtige specialist, der kan løse opgaven - og man accepterer det, da byrden er af tidsbegrænset omfang. Alligevel er der i reglen mulighed for at forhandle sig bedre til rette, hvis man udnytter nogle af de oversete faktorer.

For det første er der virksomhedens beliggenhed. Selv om den rigtige kandidat kun skal arbejde for virksomheden i en tidsbegrænset periode, så kan effekten alligevel mærkes. Flytning og pendling kan blive en forhindring. Det forværres også af, at det er i de geografiske yderområder, hvor man traditionelt har været mere tilbageholdende med lønudviklingen.

Dog bør dette ikke lede til, at man generelt skruer op for timeprisen for at tiltrække de rette kompetencer. Det er slet ikke nødvendigt. Dels er der attraktive områder, hvor beliggenheden er et stort plus og i sig selv vil virke tiltrækkende på kandidater. Og dels rummer de fleste virksomheder et – måske overset – potentiale, der kan aktiveres i forbindelse med rekruttering af specialister. Dvs. man står også med en salgsopgave, når den rette skal tiltrækkes.

 

Den skjulte salgsopgave

Potentielle kandidater har et billede af jobbet baseret på det beskrevne indhold og det almindelige kendskab til virksomheden. Her kan virksomhedens image blive en udfordring eller en hjælp – helt afhængig af hvordan virksomhedens generelle omdømme er. Kandidaternes holdning til en given virksomhed er skabt af egne erfaringer og den almindelige omtale. Men hvis virksomhedens omdømme er misvisende på en negativ måde i forhold til realiteterne, så ligger der her en mulighed i forbindelse med kommunikation af jobbet og virksomheden.

Mange virksomheder udvikler sig langt hurtigere end udviklingen i det almindelige omdømme. Derfor er det vigtigt at sikre sig, at man som virksomhed ikke har et indforstået – og forkert – syn på sit eget omdømme. Det er især vigtigt, at man ikke forholder sig til virkeligheden, som den burde være ”når vi nu har udviklet os så meget” men i stedet forholder sig pragmatisk til tingene sådan, som de opfattes af den almindelige kandidat. Når den almindelige holdning ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold i virksomheden, så er der tale om, at der skal flyttes holdninger. Og det gør man ikke med floskler og gummiord som ”en moderne dynamisk virksomhed på forkant med udviklingen og med værdier, der støtter bæredygtighed, diversitet og et sundt miljø” Floskler flytter ikke fordomme. Men fakta kan flytte holdninger. Derfor er det bedre at fortælle, at man var først med system X, størst i Skandinavien med salget af Y eller beskæftiger flest specialister inden for område Z. Det kan kandidaten forholde sig til – og en sådan aha-oplevelse kan flytte synet på virksomheden!

Hvis virksomheden rummer et specielt udviklingsmiljø, særlige faglige kompetencer eller at kandidaten har mulighed for at udbygge sin specialistviden, så kan det være store plusser, når de matches med kandidatens ønsker. Specialisten skal jo på et tidspunkt videre til en ny virksomhed. Derfor er det ikke bare løn, der tæller. Det gør også alle de faktorer, som kan hjælpe freelanceren videre til det næste job. Herunder referencer til nye teknologier, metoder og processer. Derfor drejer det sig om at kapitalisere de muligheder, der ofte ligger skjult i virksomheden set med ansøgerøjne. Det kræver dog det rigtige mindset og stor erfaring i, hvad de forskellige kandidatprofiler tillægger særlig betydning. Men så vil man også ”gratis” kunne aktivere en række kendetegn ved virksomheden og herved tiltrække flere og bedre ansøgere.

Konklusionen er, at når man skal begrænse omkostningerne til freelancere, så gælder det om at få klarhed over sværhedsgraden. Hvor tilgængelige er specialisterne i et givet område? På denne baggrund afsættes de nødvendige ressourcer og der laves en plan for hele processen – herunder de ressourcer, som skal bruges til kontaktformål. Som det andet skal der holdes et vågent øje med det nødvendige lønniveau. I nogle geografier skal der betales ekstra mens det i andre områder ikke er nødvendigt for at tiltrække kandidater.

Endelig skal man være opmærksom på den ansættende virksomheds omdømme og særlige karakteristika. Der er i reglen en salgsopgave forbundet med at tiltrække freelancere – og bliver den håndteret rigtigt, så er det muligt at tiltrække kvalificerede ansøgere på et fornuftigt budget, når du udvælger din eksterne samarbejdspartner med omhu.